Lovina

23 mei 2013

Voor het eerst hebben we redelijk goed geslapen. We zijn van plan er een luie dag van te maken en starten met het ontbijt. Het is al vroeg heet en de lucht is strak blauw. We wandelen langs het  strand, dat bestaat uit zwart vulkaanzand, richting het centrum van Lovina. De verkopers van de stalletjes hebben het erg rustig en doen allen een poging hun waar aan ons te laten zien.

Lovina is met name geliefd bij toeristen voor de dolfijnen boot tripjes, het snorkelen en het duiken. Het koraal schijnt prachtig te zijn. Ondanks verwoede pogingen van verkopers om ons deel te laten nemen aan de tripjes en/of het snorkelen, bedanken we hen vriendelijk. De dolfijnen boottocht vertrekt ’s morgens vroeg om 6 uur en we checken morgen uit. Het centrum van Lovina is aan het strand herkenbaar aan een monument van dolfijnen. We bekijken de nabij gelegen tempel Pura Segara en besluiten een lekker sapje te gaan drinken bij Batang Bali.

Als we plaatsnemen horen we dat het onweert in de bergen en zien we de donkere wolken hangen. Meestal blijft het wel in de bergen hangen, maar vandaag trekt de bewolking verder naar de kust. Het begint te spetteren, wat ons doet besluiten ook maar direct te lunchen. We verorberen een heerlijke nasi en wandelen op ons gemak terug naar het hotel. Vrij snel zien we een winkeltjes met mooie souvenirtjes. Terwijl we allerlei mooie spulletjes uitkiezen, barst de regen echt los. We krijgen twee krukjes aangeboden en mogen wachten totdat het droog wordt. Wachten duurt altijd lang, maar voor ons gevoel regent het nu veel langer dan we de afgelopen dagen gewend waren. JW zijn oog valt ineens op een mooie Boeddha voor aan de muur, hij onderhandelt opnieuw met de verkoper en koopt de prachtige Boeddha voor mij.

Op het rijstveld voor het hotel, zien we enorme bedrijvigheid. De medewerkers zijn vriendelijk, zwaaien naar ons en houden een praatje terwijl ze gestaag doorwerken. Mijn ‘draagezel’ van de souvenirtjes, is er inmiddels wel klaar mee en snakt naar een duik in het zwembad. Bij onze kamer aangekomen parkeren we onze aankopen en nemen we  direct een verfrissende duik in het zwembad. De rest van de middag blijft het bewolkt, maar aangenaam warm. We vleien onszelf neer op de ligbedjes en nemen de rust om een boekje te lezen. De lokale vissers maken gebruik van de weersomstandigheden en kunnen op een vrij eenvoudige manier vis vangen.

Na een douche wandelen we opnieuw richting Lovina centrum en zoeken een Warung waar we lekker kunnen eten. Sommige restaurants zijn vrijwel leeg, maar bij Warung Aye was het druk. Ons motto is altijd ‘waar het druk is, moet het haast wel goed zijn’, en dat is ook zo. JW besteld Baracuda, die dezelfde avond om 18 uur gevangen is, en ik kies voor gegrilde Gamba’s. Ons motto klopte, het eten was heel erg goed. We sluiten af met een vers gebakken pancake met palmsuiker en cocos. Zowel vanmiddag als vanavond, hebben we voor slechts 12 euro voor twee personen een overheerlijke warme maaltijd kunnen krijgen, inclusief drankjes en dessert…….

Hmm, het was weer een lekker relaxed dagje !!