3 juli 2018

Voor vandaag staat Bergen op ons reisplan. Na een ontbijt in onze bungalow in Vassenden, rijden we richting de Ferry die gaat van Lavik naar Yrte Oppeheim.

Onderweg stoppen we bij het pittoreske plaatje Vadheim. We maken daar een kopje koffie en genieten van het uitzicht. Bij de Ferry aangekomen zijn we net op tijd, we kunnen direct doorrijden de Ferry op en als we uit de auto stappen blijkt het dat we al vertrokken zijn. De overtocht is net als gisteren ongeveer 15 minuutjes. De kosten van de Ferries vallen ons tot nog toe mee (ongeveer 14 euro).

Aan de overkant hebben we een beetje oponthoud door werk aan de tunnel. We moeten wachten en daarna in een colonne door de tunnel rijden. Na 4 km mogen we weer ons eigen tempo bepalen.

De route is net als afgelopen dagen echt prachtig, iedere keer is wel weer iets fraais of interessants te zien. We zoeken onderweg een goede picknick plek en die vinden we vlak naar het kerkje van Vikanes, Vike Kyrke. Wow wat een rust en wat een magnifiek uitzicht.

Rond 14.00 uur arriveren we bij ons appartement in Bergen, ‘Fosswinckel appartments’. We hebben instructies gekregen waar we de sleutel van ons op de 3de etage gelegen appartement kunnen vinden. En dat lukt allemaal heel goed. Het appartement is keurig netjes, we halen de koffers uit de auto en parkeren de auto in een parkeergarage. Vervolgens lopen we naar het centrum van Bergen en de haven. Het is wel eventjes wennen aan de drukte. We wandelen door een paar straten van het oude centrum, maken illegaal een foto van het podium voor een optreden van Bruno Mars vanavond (die ik om security reden weer moest verwijderen), gaan verder over de vismarkt bij het haventje en besluiten met het treintje omhoog te gaan om vanaf de berg Floyen Bergen te bewonderen.

Het is vrij druk, we moeten een paar treintjes wachten totdat we uiteindelijk naar boven gaan. In het treintje naar boven is het vervolgens ook nog eens propvol, dat is heel erg jammer Het uitzicht vanaf de berg is geweldig, niet zo gek dus dat het er zo druk is. In plaats van met het treintje terug te gaan (lang wachten door een lange rij voor naar beneden), besluiten we naar beneden te lopen. Geschatte tijd is volgens de bordjes 45 minuten. We wandelen tussen de bomen door naar beneden en doen daar uiteindelijk 55 minuten over. Goed voor onze lichaamsbeweging …. Bergen is veel groter dan we hadden verwacht, maar het oude centrum en het haventje zijn wel erg fraai.

In de supermarkt doen we inkopen voor het diner, Chinese wokschotel met rijst. En, dat gerecht was een succes.