14 September 2019

We beginnen vandaag aan een welverdiende vakantie van een week. De planning is om vanuit Madrid richting het noorden te rijden en daar de Rioja wijnregio te ontdekken, vervolgens richting de kust te rijden waar de wijnregio Priorat zich bevindt waarna we de kust naar beneden zullen volgen op weg naar het eindpunt Valencia .

De vlucht van KLM 9.30 uur vertrekt keurig op tijd, waardoor we al rond 12 uur onze bagage konden gaan verzamelen. Bij Avis halen we de huur auto op en zetten koers richting Madrid. Stiekem hopen we dat de espadrille winkel Casa Hernanz in Calle de Toledo nog open is, de sluitingstijd is 14.00 uur. De winkel bevindt zich in een zijstraatje van Plaza Mayor waar we zullen overnachten. Het weer is heel slecht geweest afgelopen dagen en het weekend krijgt daar nog een staartje van mee. Helaas voor ons, we zullen ons moeten vermaken met regenbuien. De auto kunnen we parkeren in de openbare parkeergarage onder de Plaza Mayor. Uiteindelijk bereiken we Casa Hernanz om 14.05 uur….., maar toen was de winkel echt al gesloten.

We checken in bij Pestana Plaza Mayor. We hebben onszelf verwend met deze overnachting pal aan Plaza Mayor inclusief prachtig uitzicht vanaf de kamer op Plaza Mayor. Het hotel is pas een paar jaar open, met behoud van een aantal authentiek elementen van de gebouwen hebben ze er een prachtig hotel van gemaakt. Het is 10 jaar geleden dat we in Madrid zijn geweest maar tot nu toe is er niet veel veranderd, het is een feest van herkenning.

We hebben ondertussen trek gekregen en als wij Spanje zeggen dan denken we meteen aan tapas en pinxtos. Maar de Mercado de San Miguel is ook iets waar we echt weer heen willen. Ook daar is niet veel veranderd. Het is er echt mega druk maar toch nog steeds gezellig, en de stalletje verkopen nog steeds watertandende hapjes. We kiezen een en ander uit waar we volop van genieten inclusief een wit wijntje.

De buien zijn echt heftig, we besluiten terug te gaan naar het hotel. Het toetje nemen we dan ook mee naar het hotel waar we op ons gemak even een bakkie kunnen doen en de overheerlijke creme de catalana kunnen opsnoepen.

Rond 18.00 uur gaan we weer op weg, regelmatig vallen er buien maar dat mag duidelijk voor heel veel mensen de pret niet drukken. Het is werkelijk heel druk in Madrid, maar toch niet dusdanig dat we er last van hebben of onszelf er aan irriteren. Het is beduidend drukker dan 10 jaar geleden.

We wandelen de Spaanse cultuur opsnuivend via Plaza Puerta del Sol en Plaza Santa Ana richting de musea. Bij Plaza Santa Ana breekt heel eventjes het zonnetje door, maar dat is van korte duur. Het begint zelfs te onweren. Bij het Prado aangekomen valt ons mond open om de enorme rij die er staat. Het is nog steeds gratis na 18.00 uur en dat is te zien. We hebben geen geduld om in de rij te gaan staan en vervolgens te horen dat het museum gaat sluiten en laten door die keuze het Prado aan ons voorbij gaan. Het regent ondertussen echt flink, in een behoorlijk tempo lopen we naar het Thijssen museum, als we daar in de rij bij de kassa staan verteld de dame dat het museum al gesloten is. Jammer maar helaas, even opdrogen tijdens een museum bezoek is er vandaag voor ons niet bij.

We wandelen door naar Sagardi waar we een paar pinxtos uitkiezen, het enorme assortiment wat we van Sagardi gewend zijn als bijvoorbeeld in Valencia ontbreekt hier. Het is ook maar een kleine ruimte. We besluiten ons geluk te beproeven bij Mercado San Anton, een nieuwe food market hebben we vanmiddag gehoord. Daar is het ook erg gezellig en kunnen we allemaal lekkere hapjes proeven, hmmmm heerlijk helemaal goed voor vandaag. Wel erg jammer dat dit concept in Nederland niet aanslaat.

Ondanks de regen hebben we ontzettend genoten van Madrid, het is heel erg leuk weer terug te zijn en het is en blijft een geweldige stad. Met uitzicht op Plaza Mayor en de muziek beluisterend van Plaza Mayor schrijf ik dit berichtje, het is een uniek plekje…..