5 April 2022

Vandaag rijden we naar Funchal waar we nog twee nachten verblijven voordat we naar Lissabon vliegen. We gaan eerst op goed geluk weer de Bergen in naar Eira do Serrado. Bij uitkijkpunt Eira do Serrado heb je mooi uitzicht op Curral das Freiras als de omringende bergen. Curral das Freiras betekent ‘Nonnenvallei’. In de 16e eeuw werd hoofdstad Funchal aangevallen door Franse zeerovers die Madeira wilden veroveren. De kloosterlingen vluchtten daarop via een verborgen wandelpad de bergen in en hielden zich schuil in deze vallei. Vandaar ook de naam ‘Nonnenvallei’. In 1959 is er een berijdbare weg aangelegd. Bij het uitkijkpunt aangekomen begint het te regenen, nu we er toch zijn gaan we toch maar even kijken. Het uitkijkpunt is 1100 meter hoog en het uitzicht is inderdaad prachtig. Regelmatig verschijnt er een regenboog boven de valley, maar de weersomstandigheden zijn helaas niet dusdanig om hier op ons gemak van het uitzicht te genieten. We vonden het in ieder geval wel heel leuk om te zien.

Vanuit Eira do Serrado rijden we naar Funchal en kunnen we gelukkig om 13.30 uur al inchecken bij het Golden Residence Hotel. We lunchen er en gaan daarna Funchal verkennen. Het oude centrum is 15 minuten rijden vanuit ons hotel. Het hotel bevindt zich in een soort ‘hotel zone’. Er staan ik weet niet hoevel hotels hier naast elkaar.

Funchal is zowel de grootste als de hoofdstad van Madeira. De stad wordt omgeven door groene heuvels, uitgestrekte wijngaarden en de Atlantische oceaan.  Funchal werd gesticht rond 1424, vijf jaar na de ontdekking van Madeira. Funchal werd door de gunstige ligging al snel de belangrijkste plaats van Madeira. De wijn en suiker van plantages uit het binnenland werd hier verhandeld en op schepen richting Europa gezet. Dit leverde veel geld op en zorgde voor de snelle groei van Funchal.

Funchal heeft dus ook een oud centrum. Het is best druk in Funchal, gezien de 4 enorm cruiseschepen in de haven niet zo vreemd. Het wel duidelijk dat een bezoek aan Madeira voornamelijk om Funchal draait. Het weer is afwisselend wolkjes, zonnetje, druppels.

We wandelen door een aantal straatjes en bezoek er de indrukwekkende kathedraal Sé do Funchal. Het is een mix van de gotische en romaanse stijl. We bezoeken vervolgens de ‘Mercado dos Lavradores’ het is een fruit-, groente-, vis- en bloemenmarkt. De gevel, de hoofdingang en de vismarkt werden aangekleed met traditioneel azulejo-tegelwerk van de hand van João Rodrigues waarop regionale thema’s uitgebeeld worden. Het is echt heel erg leuk om te zien maar de verkopers zijn een beetje opdringerig in de zin dat ze je willen laten proeven en daarna uiteraard willen verleiden om te kopen. Er wordt gewaarschuwd dat de prijzen veel hoger liggen dan in de supermarket. We kopen op de markt wel safraan, bij een niet opdringerig jong stel….Dat konden we eerder deze week niet vinden in de supermarkt.

We verkennen de kust en het centrum verder voor een beperkt deel, want we willen nog iets overhouden voor morgen. Bij het Ronaldo Museum komen we net te laat aan, die sluit om 17.00 uur. We kunnen in ieder geval wel een indrukwekkend beeld van Ronaldo fotograveren en naar de boys toe sturen. We aanschouwen het vertrek van een cruiseschip die begeleidt werd door een loods en afscheid nam met het afspelen van de melodie van ‘Love boot’. Echt grappig. Het volgende cruiseschip lag al weer klaar om aan te meren. Funchal is blijkbaar voor de cruises een mooie dagbestemming en dat kunnen wij ons wel voorstellen.