Bilbao

27  april 2013

Na wederom te hebben genoten van een zeer goed en uitgebreid ontbijt, nemen we de metro richting het oude centrum. Het is nog droog, maar het weer ziet er niet veelbelovend uit. We starten met een bezoek aan Mercado de la Ribera, gelegen op een unieke lokatie midden in het hart van het centrum en aan het water. Op de ruim tienduizend vierkante meter tellende overdekte markt is werkelijk alles super vers te vinden, wat een heerlijk idee als je de dagelijkse boodschappen zo zou kunnen inkopen !!

Na de Mercado willen we nog een aantal bezienswaardig heden bezoeken, maar de regen en hagel weerhoud ons ervan de gezellig straatjes door te slenteren. Voor de tweede keer hopen we nog Fuete del Perro,’honden fontein’ , te vinden. De naamgeving komt doordat de drie kranen die leeuwen voorstellen zoveel op honden lijken. Maar helaas, door de regen banen we ons een weg naar het Guggenheim museum. Onderweg passeren we het prachtige theater ‘Teatro Arriaga’ gebouwd aan het eind van de 19de eeuw, het is vernoemd naar de Spaanse componist Juan Crisóstomo Arriaga.

Bij het Guggenheim aangekomen, genieten we eerst van een lekker kopje koffie. Bilbao is sinds 1997 één van de vijf steden op de wereld met haar eigen Guggenheim museum, het ‘Museo Guggenheim de Bilbao’. Voor het museum staat een twaalf meter hoge bloemen puppy. het is ontworpen door de Amerikaanse artiest Jeff Koons, die bekend staat om zijn ‘kitscherige’ werken. Het Guggenheim museum is exceptioneel bijzonder vormgegeven museum. Doormiddel van het gebruik van materialen als glas, titanium en kalksteen is dit gebouw neergezet dat meer dan zeventig miljoen euro heeft gekost. Het is een creatie van architect Frank O. Gehry.  Er wordt voornamelijk beeldende kunst tentoongesteld uit de twintigste en eenentwintigste eeuw. Het gebouw vinden we indrukwekkend, de kunst collectie is zeer persoonlijk. Sommige stukken vinden we mooi, andere stukken helemaal niet.

We besluiten terug te gaan naar het hotel, het is nat en koud. Op zich erg jammer, want Bilbao is een heel gezellige stad en we hebben nog niet alles gezien. De kids gaan winkelen in het overdekte winkel centrum naast het hotel. Het hotel is een beetje rumoerig, want de Bilbao voetbalploeg heeft zich er verzameld voor een voetbal wedstrijd tegen Barcelona om 18.00 uur. De kans om een handtekening te bemachtigen  is nihil, zelfs de kindertjes met een blocknootje en een pen worden genegeerd.

We gaan op zoek naar een lekker restaurant voor vanavond, helaas gaat het restaurant dat we op het oog hadden pas om 21.00 uur open. Uiteindelijk komen we terecht bij Eskerrik Asko aan de Plaza Campuzano, de Pinxtos zijn er heerlijk en de sfeer is echt Spaans: druk maar erg gezellig. We willen graag nog een andere bar bezoeken om wederom Pinxtos uit te kunnen kiezen. Inmiddels is de wedstrijd afgelopen, uitslag 2-2. De supporters stromen het centrum binnen, de sfeer is goed maar de kans op een plekkie in een bar wordt met de minuut kleiner. Na een koude natte zoektocht, komen we uit bij  Bar Marakay, waar we nog een paar heerlijk Pinxtos verorberen. Kans om nog een lekker toetje scoren is er niet meer, want de Pasteleria’s sluiten om 21.00 uur.

We houden het voor gezien, het is echt koud en nat !!! In de hotelbar sluiten we af met een koffietje en gaan daarna lekker slapen.