27 maart 2018

Gisteren hebben ons reisschema aangepast. Vandaag doorrijden naar San Cristobal zorgt voor drie dagen lange reisdagen achter elkaar van rond de 5 uur. We vinden het wel jammer om San Cristobal over te slaan, maar voelen ons er prettiger bij nu vanuit Villahermosa naar Palenque te rijden. We hadden 1 overnachting in Palenque en hebben er 1 bij kunnen boeken in hetzelfde hotel. Geen luxe hotel. We stellen ons er niet teveel van voor, maar de recensies zijn over het algemeen best goed voor een hotel in deze omgeving. Maar, er is niet eens een koffiezetapparaatje of waterkoker voor koffie !!

We gaan op weg naar Palenque nadat we weer inkopen hebben gedaan voor de lunch bij Walmart. Daar vragen we ook naar een waterkoker en die hebben ze niet, bizar!! Als we er goed over nadenken hebben we er geen gehad in geen enkel hotel, alleen kleine koffiezetapparaatjes. Hmm, hebben ze in Mexico geen waterkokers?

Het doel is direct de Maya Ruïnes, 15 minuten buiten het centrum van Palenque, te ontdekken. Het is 2.00 uur rijden naar de Maya site. Onderweg hebben we opnieuw weids uitzicht over de fraai groene vlaktes van de Tabasco regio. Net als de vorige routes die we gereden hebben, zijn er vrijwel geen plekjes om te stoppen voor een kopje koffie. Het landschap verandert heel langzaam in een meer groene bergachtige omgeving. Het is echt een prettige route, waar veel te zien is. Bij het plaatsje Catazaja bevindt zich een douane post ‘Aduana Dos Bocas’, de overgang van de regio Tobasco naar de regio Chiapas. De controle is hier echt wel serieus. Aan een flinke rotonde waaraan 3 benzine pompen te vinden zijn, zijn ook nog eens toiletten waar ik nodig gebruik van wens te maken. Ik heb vast teveel koffie gedrongen vanmorgen….

Catazaja ligt aan een groot lagune, maar helaas is het water net als gisteren bij Frontera niet te bereiken voor onze geplande picknick. We rijden via de 199 richting de ruïnes en vinden langs de weg een opritje in de schaduw naar een verlaten hotel. Een beetje minder romantisch, maar we besluiten daar toch maar even te picknicken. Wel kneuterig.

Rond 13.15 uur bereiken we de Palenque Ruïnes. Het is hier ietsje minder strak geregeld. Er is geen parkeerplaats en mexicanen staan allemaal te zwaaien dat ze een openbare parkeerplek voor je hebben waar ze uiteraard geld voor vragen. We willen in de snikhete zon geen energie verspillen aan een start met een lange wandeling tot aan de kassa en gaan er maar op in. Om 13.30 uur wandelen we de site op. Deze Maya ruïnes zijn weer anders dan de vorige twee sites die we bekeken hebben in Chichen Itza en Uxmul. Het is hier veel meer gegroeid. Net als in de andere twee sites staat alles keurig aangegeven, zitten er overal verkopers en zijn voldoende bomen om steeds vanuit een schaduwplekje een en ander te bewonderen. Het is wel opvallend dat hier de toeristen op bijna alle tempels mogen klimmen. JW onderneemt nog een stoere actie om naar boven te gaan bij een van de hoge tempels, overigens best erg hoog ……

De Maya opzet is herkenbaar in alle drie de sites maar de omgeving van alle drie is totaal verschillend. Ondanks de twee vorige sites die we al bezocht hebben, Chichen Itza en Uxmul, vonden we het toch leuk dat we Palenque ook hebben kunnen bewonderen. We vinden het nog steeds heel bijzonder.

Zwaar bezweet gaan we terug naar de auto en rijden we in 11 minuten naar Hotel Chablis Palenque. De hotelkamer die we notabene gisteren geboekt hebben schijnt niet vrij te zijn. We kozen juist voor hetzelfde type als we voor morgen geboekt hebben, zodat we niet hoeven te verhuizen. We zijn een beetje geïrriteerd daardoor, geen antwoord op de vraag hoe dat kan terwijl die kamer gisteren beschikbaar was via booking.com. We accepteren de kamer omdat we geen zin hebben in een zoektocht langs andere hotels. Schrale troost is dat we morgen ochtend het ontbijt van het huis krijgen. Die hadden we niet bijgeboekt, omdat die niet zoveel voor schijnt te stellen…..

Bij het kleine zwembad is er nog 1 tafeltje vrij waar we kunnen uitrusten en afkoelen.

Voor de avond beperken we ons tot het straatje waar ons hotel zich bevindt. Het is een klein straatje met alleen hotels, restaurantjes en een paar winkeltjes. Best gezellig. Dit keer geen schreeuwende muziek en ook geen lichtshow. We eten iets simpels bij Cafe Jade en dat was prima.