19 December 2015

Vandaag hebben we een lange rit voor de boeg, het eindpunt is Cafayate te bereiken via de bergen met een geplande tijdsduur van 5 uur. De route schijnt erg mooi te zijn en onze verwachtingen zijn dan ook hoog. We ontbijten, checken uit en kopen croissantjes en Argentijnse koeken ‘ Dulce de Leche’ voor onderweg. Opnieuw wordt onze thermoskan gevuld met heet water, voor de koffie onderwegā€¦.. Zo we zijn er klaar voor, rond 9.30 uur gaan we op pad.

We kiezen voor route 38 richting Tucaman en worden direct beloond met een geweldig weids uitzicht en fraai begroeide bergachtige omgeving. Tot onze grote blijdschap zien we ineens allemaal velden met tabaksplanten, iets voorbij La Cocha. Ik heb daar een keertje iets overgelezen en heel vaak tevergeefs Internet afgezocht, waar we eventueel een tabaksplantage konden bezoeken. Ook als is bezoeken niet mogelijk, mooie plaatjes schieten lukte in ieder geval wel.

Doordat het geregend heeft komt er heel veel water naar beneden uit de bergen. Bij de Mirador del Rio aanschouwen we de hoeveelheid en de snelheid van het water dat door de rivier stroomt. Bij de auto zijn heel veel vlinders, eerder hadden we onderweg al enorm veel witte vlinders gezien. Dit keer waren het bruine met bijna doorzichtige vleugels. Tijd voor koffie en onze heerlijke koeken.

Bij El Mollar worden we verrast met fantastisch uitzicht over een dam. Hoe hoger we komen, hoe kouder en mistiger het wordt. Ineens verandert het landschap, de begroeiing is veel lichter en lager en regelmatig zien we paarden rondlopen. Opeens rijden we de mist uit en een mager zonnetje komt ons tegemoet. Dit is echt bizar, we stoppen en kunnen een muur van mist aanschouwen achter ons. Bij Tafi Del Valle rijden we op een hoogte van 2100 meter. Niet veel verder staan er ineens een groep Lamaā€™s aan de rand van de weg, echt geweldig het lijkt wel alsof we op safari zijnā€¦. We stoppen weer eventjes voor een foto van het opnieuw anders ogende landschap en horen een hoop lawaai van ezels. Als we ze eindelijk gevonden hebben en inzoomen voor een foto komen van rechts Pa, Ma en baby ezel ons tegemoet wandelen op de weg.

In de omgeving van Amaicha Del Valle veranderd wederom het landschap en komen we tot onze vreugde massaā€™s cactussen tegen. De een nog mooier dan de ander. Het is duidelijk dat het landschap steeds droger wordt.

Voor het laatste stukje van de reis draaien we Route 40 op. Cafayate staat ook bekend om de bodegaā€™s en een paar kilometer voor het stadje treffen we fraaie wijngaarden/bodegaā€™s aan. Cafayate ligt op 1684 meter hoogte. Een blik in de Lonely Planet leert ons dat we vlakbij ons hotel nog wijn kunnen proeven. De meeste zijn al dicht, het is inmiddels 17.30 uur. We hebben nog een uurtje om Bodega Nanni te bezoeken. We krijgen een beetje uitleg in het Spaans en mogen voor 30 pesos p.p. vier ā€˜jongeā€™ wijntjes proeven. Dit was wel even grappig maar niet echt bijzonder, opnieuw een bevestiging dat we bij Bodega Familia Zuccari wel enorm verwend zijnā€¦

We checken in bij Hotel Killa Cafayate, ordenen onze spullen en ontdekken dat de thermosfles geknapt is. Vreemd, wellicht door de hoogte en de druk die er op is komen te staan? We gaan op zoek naar een restaurant voor het diner. Om de hoek ligt Plaza San Martin, wederom hebben we een restaurant op het oog dat vermeld staat in de Lonely Planet die dicht is. Uiteindelijk schuiven we aan bij El Terrufio en krijgen een goed diner voorgeschoteld, alhoewel in Argentinie alles volledig doorbakken wordt. Echt zonde van de mooie zalm….. Na het diner wandelen we het inmiddels druk geworden Plaza San Martin rond. De avondmis is net afgelopen en er wordt een kerstviering opgevoerd in het park. De meisjes en jongens zijn in Argentijnse kledendracht. Er wordt gebeden, gezongen, gedanst en er worden koekjes en iets te drinken uitgedeeld, erg gezellig.

Dit was weer een prachtige dag, we hebben weer veel gezien en genoten!!