2 april 2018

We gaan invulling geven aan ons laatste dagdeel in Havana. We hebben nog een ochtend te besteden en hebben gisteren entree gekocht voor een rondleiding bij Partagas Fabrico de Tabacco bij Hotel Saratago. De oude fabriek, Real Fabrica de Tabacos Paragás, staat naast El Capitolio. Tegenwoordig is de fabriek gevestigd in de straat San Carlos No 816.

We genieten van het uitgebreide ontbijt bij Hotel Mercure Sevilla en maken nog een paar geweldige foto’s vanaf 9 hoog waar het restaurant zich bevindt.

Om 9.00 uur gaan we op pad naar de tabaksfabriek. De officiële taxi voor de deur vraagt 10 CUC dat vinden we teveel voor 5-8 minuten rijden. Een niet officiële taxi, min of meer een redelijk gammele auto en minder comfortabel, doet het voor 5 CUC. De chauffeur is erg enthousiast en vriendelijk en zet ons keurig voor de deur af.

De rondleiding is in het Engels en een grappig mannetje legt ons het hele handmatige proces van de beroemde Cuba sigaren uit. We worden begeleid langs de etages waar echt alles handmatig wordt gemaakt tot aan de sigarendoosjes aan toe. Echt super leuk en heel erg interessant. Zo specifiek per stap hebben we het maken van sigaren nog nooit kunnen bekijken.

Voor de terugweg regelt JW een taxi voor 5 CUC, als we daar naar toelopen blijkt het een fietstaxi te zijn. Echt lachen, ach ja wat geeft het de man wil ons heel graag terug brengen. En op de fiets is er ook nog een windje….

We drinken koffie op het terras van het beroemde hotel Ingleterra en wandelen daarna voor de laatste keer het gezellige centrum door. We hebben kosteloos bij het hotel een late check out gekregen tot 14.00 uur. Dat is erg fijn, kunnen we nog douchen voordat we naar het vliegveld gaan.

Met de taxi gaan we voor 25 CUC terug naar het vliegveld. Daar aangekomen staat de incheckhal bomvol. We hebben ontzettend veel geluk met onze businessclass tickets, die priority geven bij het inchecken en op Havana ook bij de douane….

Twee weken vliegen echt om als je het naar je zin hebt. We hebben enorm genoten !!